Uppsatsen om helikoptrar



Jag har skrivit denna uppsatsen för att helikoptrar fascinerar mig och att jag tycker att allt om dem är intressant.
Jag vill ha svar på:
Hur mångsidig helikoptern är.
Vad kan en helikopter göra som ett flygplan inte kan

Bakgrund
Igor Sikorsky var den första att bygga en helikopter men ritningarna och idéerna har funnits redan sen Leonardo Da Vincis tid. Ordet helikopter kommer från grekiskans he’lix(skruv/spiral) och ptero’n(vinge). Tillskillnad från andra flygfarkoster kan helikoptern ‘hovra’. När man hovrar så står helikoptern stilla i luften, helikopterns rotorblad gör så att den kan flyga frammått, bakåt, höger, vänster och hovra utan någon större ansträngning. Mångsidigheten på en helikopter är även dess nackdel, helikoptern är bra för t.ex räddning, strid eller transport av gods men rotorbladen gör att helikopter inte kan åka ”jätte”-snabbt (högst 420km/h). Eftersom den inte kan flyga lika fort som ett flygplan så är ekonomin för persontransport dålig.

Man har försökt med flygningar av många olika sorters helikoptrar redan från Leonardo Da Vincis tid. Den första stabiliserade flygningen skedde i Frankrike 1935, den första lyckade flygningen skedde i Tyskland 1937 och den första flygningen med en enrotorig helikopter gjordes i USA 1939.
Vad behövde helikoptern för att flyga?
För att helikoptern skulle bli lyckad behövde den:
  • En stark motor med lite vikt
  • En kraft som motverkar rotorbladen (t.ex stjärtrotor)
  • Bra kontroller så man kan styra den
  • En lätt ram
  • Ett sätt att sänka vibrationerna från motorn

Huvud-delarna av en helikopter:
  • Huvudrotorn -Huvudrotorn skapar lyftkraft med hjälp av rotorbladen som funkar ungefär som vingarna på ett flygplan, man kontrollerar hastigheten genom att öka eller sänka rotations hastigheten eller ändra attackvinkeln på bladen.
  • Stabilisator -Stabilisator”stången” sitter ovanför rotorbladen på huvudrotorn, den hjälper till att reducera ovälkomna vibrationer i huvudrotorn.
  • Rotormast -Rotormasten är det styrplattan och huvudrotorn sitter fast på, den ändrar vinkel på styrplattan vilket i sin tur ändrar vinkeln på rotorbladen.
  • Transmission(”Växellåda”) -Det sitter en vid rotormasten och en vid stjärtrotorn som överför kraften från motorn till rotorerna.
  • Motor -Motorn går oftast på gas eller bensin men stridshelikoptrar som Apache eller Black Hawk använder el-motorer för att sänka värmen som kommer ut så att dom inte blir nerskjutna lika lätt.
  • Stigspak med gasreglage -Den är ansvarig för hastigheten och upp-och-ner rörelser.
  • Fotpedaler -Fotpedalerna kontrollerar svängningen för helikoptern genom att höja eller sänka hastigheten på stjärtrotorn.
  • Styrspak -Den ändrar vinkeln på rotorbladen och gör så att man kan svänga fram och tillbaka och upp och ner.
  • Stjärtbommen -Stjärtbommen innehåller maskinerna som får stjärtrotorn att funka.
  • Stjärtrotor -Stjärtrotorn ger motsatt kraft från huvudrotorn så att helikoptern inte bara snurrar frenetiskt.
  • Landnings-skidor eller hjul -Gör så att helikoptern kan landa utan att ”kroppen” behöver nudda marken.
  • Styrplatta -Styrplattan gör så att man kan vinkla rotorbladen, den sitter fast på rotormasten och är kopplad till styrspaken.



Vad använder man en helikopter till?
Helikoptrar används ganska ofta idag till t.ex räddningsarbeten, militära uppdrag och ibland för att jaga brottslingar. Helikoptern är så mångsidig för att tekniken i en helikopter låter den landa och starta på en plats som kan vara så liten som helikoptern själv eller en fotbollsplan som har stor yta och som är platt. Men om det inte finns någon platt plats som t.ex om man ska rädda någon som har fastnat på ett berg eller i ett hav kan man fira ut en vinsch som låter den utsatta att antingen hålla fast i den och åka upp eller låta någon från räddningspersonalen åka ner till offret. Inom militären använder man helikoptrar till framför allt 3 saker: Spaning, attack och trupp/gods-leverans.

Spaning: Till spaning använder man ofta helikoptrar som inte syns bra på radar och har tystare motorer vilket låter dom ta sig långt in på fiendernas territorium utan att bli upptäcka. De flyger mest på natten för att inte synas.
Attack: Apache-helikoptrar är absolut bäst för tillfället inom attack mot markföremål. De används mest av den amerikanska militären för att ta ut enskilda mål som enstaka pansarvagnar eller transporter av olika slag. Men om man har några Apache-helikoptrar som t.ex 4-5 stycken så kan de vara tillräckligt många för att förstöra några tiotals pansarvagnar ensamma. För att varje helikopter kan antingen armeras med 16 Hellfire-missiler eller fyra raketskjutare som innehåller 19 ”dumma” raketer var och varje Apache-helikopter har varsin 30-mm kanon på undersidan av helikopterkroppen var vilket gör en Apache-helikopter otroligt dödlig.
Trupp/gods-transport: Det finns många olika helikoptrar som kan skicka förnödenheter och milis fram till försvarslinjen. En version av transporthelikopter används mest av Amerikas militär är en tandemhelikopter exempel på sådana är: CH-46 Sea Knight, Boeing 234 och Bell HSL. En transporthelikopter som är nog mest känd är en Black Hawk från den kända filmen: ”Black Hawk down”. En Black Hawk kan även användas som attackhelikopter men den stora formen gör att den lätt syns vilket gör att under dagen är den mer utsatt för angrepp. En Black Hawk som är fullastad kan inte lyfta vertikalt för att den är för tung vilket gör att den måste köra längs en startbana med snurrande rotorblad ända tills den lyfter. 



Wikipedia
-18 dec 2012
How stuff works
-18 dec 2012 Av Marshall Brain och William Harris
How stuff works
-18 dec 2012 Av Tom Harris
NE skola
-18 dec 2012 Av Tore Gullstrand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar